• żądna wiedzy
  • pomocna
  • aktywistka
  • blogerka
  • dokumentalistka
  • doświadczona
katiuszka

Rozwój mowy 3-latka

katiuszka|
vote-up

Dobra porada

Słaba porada

vote-down

Dziecko w wieku przedszkolnym na tyle wzbogaca swój język i myślenie, że bez trudu porozumiewa się z dorosłymi za pomocą słów. Tempo poszerzania zakresu słownictwa i nabywania biegłości w mowie może znacznie różnić się miedzy dziećmi. Niektóre mając prawie trzy lata używają tylko kilku wyrazów, inne znają już kilkanaście słów przed ukończeniem roku, a jeszcze inne zaczynają mówić w wieku osiemnastu miesięcy.

Niepokojącym objawem jest brak pojawienia się mowy przed trzydziestym szóstym miesiącem życia. Należy wówczas skonsultować się z lekarzem bądź logopedą.

Rozwój mowy  trzylatka:

  • sprawnie posługuje się mową, wypowiedzi dziecka są wielowyrazowe; używa zdań złożonych
  • trzylatek mówi dużo i chętnie, opowiada, „głośno myśli” podczas wykonywania czynności
  • zasób słów dziecka zwiększa się do ok. 1000 wyrazów
  • mówi dosyć gramatycznie, mowę dziecka trzyletniego charakteryzuje zmiękczanie głosek: s, z, c, dz (sz, ż, cz, dż też mogą być wymawiane jako ś, ź, ć, dź)
  • głoska „r” może być zamieniona na „l” lub „j”

  • brak jest wyraźnych końcówek w wyrazach
  • wymowę cechuje opuszczanie sylaby początkowej lub końcowej, np zupa midolowa, kapel (kapelusz), przestawki głoskowe (konalówki-kolanówki), zniekształcenia wyrazów, np: olompocik-kompocik
  • czasem się zacina, jąka lub powtarza słowa (zwłaszcza w sytuacjach wzbudzających silne emocje)
  • zadaje dużo pytań
  • wymienia czynności i przedmioty na obrazku
  • rozumie coś się do niego mówi, jeżeli jest to związane z czymś, czego wcześniej doświadczyło

autorka:

Psycholog dziecięcy, terapeuta. Absolwentka Wydziału Psychologii Klinicznej Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej. Zajmuje się udzielaniem kompleksowej pomocy psychologicznej dzieciom z autyzmem, całościowymi zaburzeniami rozwojowymi, zaburzeniami emocjonalnymi oraz nadpobudliwością psychoruchową. Udziela konsultacji wychowawczych, prowadzi grupy oraz warsztaty psychoedukacyjne dla rodziców i nauczycieli. Obecnie pracuje w Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej nr 5 w Warszawie oraz prowadzi prywatną praktykę psychologiczną.

Strona www:
http://www.punktrozwoju.pl

 

Komentarze

Brak komentarzy