super:)dzieki za dostarczenie wiedzy
Karmienie naturalne- kilka słów i porad . cz.1
martyna88|KARMIENIE NATURALNE
- Gruczoł piersiowy jest symetrycznym gruczołem skórnym. Ilość wytwarzanego przezeń mleka nie zależy od jego wielkości.
- Pokarm z pęcherzyków przemieszcza się przewodami mlecznymi, aby po dotarciu do szczytu brodawki piersiowej wypłynąć na zewnątrz. Od niedawna wiadomo, że w badaniach z wykorzystaniem technik ultrasonograficznych nie potwierdzono obecności pod otoczką opisywanych wcześniej zatok mlecznych, które były uważane za zbiorniki wydzielanego mleka. Przewody mleczne tworzą złożoną sieć rozgałęzień w całym gruczole. Podstawową funkcją przewodów mlecznych jest transportowanie pokarmu, mogą one zwiększać swoją średnicę, by dostosować się do zwiększonej ilości napływającego mleka.
Odruch wytwarzania pokarmu (prolaktynowy)
- Ssanie piersi powoduje pobudzenie zakończeń nerwów czuciowych znajdujących się w skórze brodawki i otoczki. Bodźce są przekazywane do podwzgórza, a następnie do przedniego płata przysadki mózgowej, skąd uwalniana jest prolaktyna, która pobudza pęcherzyki mleczne do wytwarzania pokarmu.
- Odruch może być zaburzony przez: dokarmianie, „dopajanie”, podawanie smoczków.
- Odruch pobudza prawidłowe, częste ssanie.
Odruch wypływu pokarmu (oksytocynowy)
- Drażnienie brodawki piersiowej i ssanie piersi powoduje pobudzenie zakończeń nerwów czuciowych znajdujących się w skórze brodawki i otoczki. Bodźce są przekazywane do podwzgórza, a następnie do tylnego płata przysadki mózgowej, skąd uwalniana jest oksytocyna, która kurcząc komórki mięśniówki gładkiej wokół pęcherzyków i przewodów, powoduje wypływ mleka z piersi.
-
Odruch może być zahamowany przez:
• silny ból
• zdenerwowanie, niepewność
• nikotynę i alkohol -
Aby pobudzić odruch należy:
• zapewnić matce spokój i wygodną pozycję do karmienia
• odciągnąć niewielką ilość pokarmu
• zrobić masaż mięśni szyi i karku
• ocieplić pierś (CIEPŁA PIELUCHA NA PIERŚ)
POKARM
-
Siara
To pierwszy pokarm, jaki uzyskuje noworodek. Siara jest gęstym, żółtawym płynem. Jest jej niewiele, ale zawiera bardzo dużo immunoglobulin, zwłaszcza klasy SIgA oraz leukocytów (ochrona immunologiczna). Ma niższą wartość kaloryczną (67 kcal/dl) niż mleko dojrzałe (75 kcal/dl). Chroni układ pokarmowy przed kolonizacją szczepów bakterii, szczególnie bakterie szpitalne.
Mleko dojrzałe
Od 2 tygodnia po porodzie pierś produkuje już całkowicie dojrzały, wodnisty, klarowny pokarm. Czasem niepokoi on matki swoim wyglądem. Ale tylko pozór. Zawiera wszystko co potrzebuje mały człowiek. Zwiększyła się jego objętość, kaloryczność, zawartość laktozy, tłuszczów, obniżył poziom białka.
FAZY KARMIENIA
-
Mleko I fazy
W pierwszych minutach ssania: jest wodniste, poziom tłuszczu jest niski (2%). Dziecko zaspokaja pragnienie. Występuje w nim większa ilość laktozy. -
Mleko II fazy
W późniejszych minutach ssania: poziom tłuszczu jest wysoki (5- 6%). Dziecko zaspokaja potrzeby żywieniowe. Duża ilość białka
DZIECI KARMIONE PIERSIĄ
-
Rzadziej zapadają na choroby zakaźne układu:
- oddechowego,
- moczowego,
- pokarmowego (biegunki, martwicze zapalenie jelit NEC),
- zapalenia ucha,
- zapalenia opon mózgowo-rdzeniowych,
- rzadziej dochodzi do bakteriemii -
Ponadto:
Karmienie podczas iniekcji powoduje działanie przeciwbólowe (AAP 2005).
U niemowląt karmionych piersią stwierdza się trzykrotnie mniejsze ryzyko zespołu nagłego zgonu niemowląt SIDS.
-
Karmienie piersią ma również skutki długofalowe:
Obniża u dzieci, w ciągu dalszych lat życia, ryzyko wystąpienia:
- nadwagi,
- otyłości,
- cukrzycy typu I i typu II,
- astmy,
- białaczek i chłoniaków złośliwych (AAP 2005). -
Dorośli karmieni w dzieciństwie piersią mają niższe ryzyko
- hipercholesterolemii (AAP 2005),
- niższe ciśnienie tętnicze,
- niższe ryzyko nadciśnienia (Leon-Cava 2002). -
Również stwierdzono że mają:
- nieco lepszy rozwój funkcji poznawczych (AAP 2005),
- rozwój psychomotoryczny (Leon-Cava 2002)
- wyższy iloraz inteligencji (Lucas 1992)
- osiągają lepsze, od dzieci karmionych sztucznie, wyniki w testach badających inteligencję w różnych grupach wiekowych (Lucas 1998, Mortenson 2002)
- Zasady prawidłowej pozycji:
• Każda pozycja do karmienia musi zapewnić wygodę mamie i dziecku.
• Całe ciało matki powinno być rozluźnione.
• Matka podaje pierś układając dłoń tak, że pierś jest podtrzymywana czterema palcami od spodu, a kciuk leży na piersi, palce znajdują się daleko od otoczki i nie uciskają piersi (jasne pole dla matki, ciemne pole dla dziecka).
• Dziecko brzuszkiem przylega do ciała matki, twarzą jest skierowane do piersi
• Kręgosłup dziecka jest wyprostowany, głowa nie zgina się (linia przechodząca przez ucho, ramię, biodro dziecka jest prosta)
• Główka, plecy i pośladki dziecka są stabilnie podtrzymywane
• Głowa dziecka znajduje się na wysokości piersi, usta naprzeciw brodawki
-
Tajemnicą udanego przystawienia dziecka do piersi jest wykonanie po kolei następujących czynności:
• przyjąć wygodną pozycję
• dotykając brodawką ust dziecka, pobudzić odruchowe, szerokie otworzenie buzi
• energicznym ruchem całego ramienia "nałożyć" otwartą buzię dziecka na pierś
ocenić, czy:
• buzia jest szeroko otwarta
• czubek nosa i broda dotykają piersi
• duża część otoczki w buzi dziecka
• policzki wypełnione, okrągłe, dłonie otwarte
• słychać połykanie (postękiwanie)
Uwaga!
Jeśli dziecko jest przystawione nieprawidłowo lub matka czuje ból, trzeba przerwać karmienie wkładając mały palec w kącik ust dziecka i powtórzyć powyższe czynności
WSKAŹNIKI SKUTECZNEGO KARMIENIA
- Dziecko aktywne, zadowolone
- Ssie aktywnie przez 15-20 minut
- Spokojnie śpi dłużej niż 3 godziny przynajmniej 1-2 razy na dobę (niekoniecznie w nocy)
- 2 - 5 stolców w ciągu doby
- 6 - 8 mokrych pieluch w ciągu doby, mocz jasny, bezwonny, ciężar pieluch zbliżony
- Odpowiednie przyrosty masy ciała (120 – 240 /tydzień)
- W czasie ssania wyraźnie odczuwasz, że pierś staje się jakby szczuplejsza