Pytanie o ogólny rozwój 15-sto miesięcznego malucha :) ewakamila95 |
2013-04-01 20:56
|
vote-up

Dobre pytanie

Słabe pytanie

Szczegóły
vote-down

Tak pytam z chęci porównania z moim synkiem :P . Co potrafią wasze dzieciaki (ok.15msc) pod względem motoryki i rozwoju mowy? :)

TAGI
Brak tagów, bądź pierwsza!

4

Odpowiedzi

(2013-04-01 22:26:10) cytuj
  • żądna wiedzy
  • pomocna
  • aktywistka
  • blogerka
  • dokumentalistka
  • doświadczona
marta79lada
Porównywanie rozwoju dzieci to głupi pomysł.
(2013-04-01 23:06:51) cytuj
  • żądna wiedzy
  • pomocna
  • aktywistka
  • blogerka
  • dokumentalistka
  • doświadczona
ewakamila95
nie, jeśli nie jest sie przewrażliwionym, i nie usiłuje dziecka niczego nauczyć na siłę bo inne potrafią.
(2013-04-01 23:40:13) cytuj
  • żądna wiedzy
  • pomocna
  • aktywistka
  • blogerka
  • dokumentalistka
  • doświadczona
marjah
Ewcia Twój maluszek się dobrze, nawet bardzo dobrze rozwija :)
Rozwój fizyczny:
• Dziecko chodzi niepewnie, ale samodzielnie (pozwól mu na tą radosną, choć jeszcze pełną upadków i niekontrolowanych hamowań naukę – zobacz, jaką radość sprawia mu ta niezależność)
Share on linkedin Share więcej
Share on facebook Share on twitter Share on email
Komentarze
Nasze ulubione

Kalendarz ciąży
Karmienie piersią
Nasze historie

15 miesiąc

Rozwój fizyczny:
• Dziecko chodzi niepewnie, ale samodzielnie (pozwól mu na tą radosną, choć jeszcze pełną upadków i niekontrolowanych hamowań naukę – zobacz, jaką radość sprawia mu ta niezależność)

• Raczkuje po schodach wchodząc tylko na górę (pamiętaj, że sztukę schodzenia maluch opanuje dopiero za kilka miesięcy, zatem drogę powrotną powinien pokonać z twoją dużą pomocą)

• Otwiera i zamyka pudełka i szuflady (zabezpiecz je zarówno pod względem bezpieczeństwa małych paluszków, jak i przyjrzyj się ich zawartości. Może warto udostępnić maluchowi zabezpieczoną przed zatrzaśnięciem szufladę z inspirującymi akcesoriami kuchennymi?)

Rozwój intelektualny:
• Gromadzi i rozrzuca różne przedmioty wokół siebie (pozwól maluchowi na ten twórczy bałagan, po skończonej zabawie razem możecie wszystko uporządkować – to doskonałe ćwiczenie małej motoryki)

• Buduje wieżę z 2 klocków (zobacz, z jaką radością dziecko buduje swą mini-budowlę, a z jaką pasją... ją burzy)

• Zaczyna używać słów dźwiękonaśladowczych np."miau" (pokazuj maluchowi zwierzątka – zarówno te spotkane na spacerach, jak i te w książeczkach, prezentuj ich werbalne umiejętności i zachęcaj smyka do powtarzania)

• Mówi ze zrozumieniem kilka słów dwusylabowych (mów do dziecka jak najwięcej, inicjuj wasze małe rozmowy, opowiadaj co widzisz, co robisz; pytaj, co widzi ono)

• Wykonuje proste polecenia (proś maluszka o pomoc – może uda mu się włożyć brudną koszulkę do pralki? )


• Wprawdzie po fakcie, niemniej najczęściej sygnalizuje swoje potrzeby fizjologiczne (choć na prawdziwą edukację nocniczkową jest zdecydowanie za wcześnie, nic nie stoi na przeszkodzie, by próbować smyka oswoić z nowym przyjacielem – niezwykle pomocny okazać się może atrakcyjny nocniczek)

• Dwoma rączkami, z coraz większą zręcznością (nie zakończył się jeszcze proces lateralizacji, czyli przewagi jednej strony ciała) zbiera z podłoża drobne przedmioty np. okruszki (rozsypuj na dywanie groch i poproś maluszka, by pod twoim czujnym okiem, próbował je zebrać z powrotem do pudełka)

• Jest bardzo ciekawskie i aktywne - wspina się, wchodzi, zagląda, dotyka, smakuje (pamiętaj o zabezpieczeniu ostrych kantów, wysoko ulokuj ukochaną porcelanę, a szkodliwe kwiaty podaruj sąsiadce)

• Doskonali się świadomość własnego ciała: dziecko zapytane o jakąś część ciała często umie wskazać swoje oko, nos czy rękę (bawcie się w pokazywanie części ciała zarówno na sobie, jak i na lalach czy postaciach w książeczkach, to naprawdę doskonała zabawa)

• Maluch nie umie jeszcze skupić się na jednej czynności, jego uwaga jest rozproszona (ale nie przejmuj się - mówi się, ze dziecko powinno umieć skoncentrować się na jednej czynności tyle minut, ile ma lat)

• Budzi się dziecięca kreatywność - smyk chętnie rysuje kredkami, a bazgranie staje się nowym hobby (ze względu na to, że dla dziecka nie ma znaczenia, czy rysuje po stole czy po kartce, zamiast nerwowo rozglądać się wokół w poszukiwaniu objawów talentu na ścianach, kup... zmywalne pisaki)

Rozwój społeczny:
• Wciąż faworyzuje matkę, dodatkowo często powraca lęk przed rozstaniem (jego największe nasilenie to 18-19 miesiąc), nadal najważniejsze jest przebywanie z mamą (spędzaj z dzieckiem jak najwięcej czasu, a kiedy wychodzisz z domu, nie wymykaj się ukradkiem, a uczciwie tłumacz, że wychodzisz, ale wrócisz po obiedzie)

• Jednak w tym samym czasie rodzi się pokusa samodzielnego zdobywania świata sprzeczna z potrzebą bliskości. Dziecko w tym wieku jest rozdarte między potrzebą niezależności a pragnieniem bezpieczeństwa, jakie znajduje u rodziców (zachęcaj malucha do samodzielności, do kontaktu z dzieciakami na podwórku, do małych wypraw do pobliskiego krzaczka – pokaż, że mu ufasz, wpajaj wiarę w siebie i swoje możliwości)

• Maluch odkrywa, że ucieczka przed rodzicami, hen przed siebie, jest fascynująca, toteż złości się, gdy się mu przeszkadza - dziecko ignoruje zakazy, testuje cierpliwość opiekunów, a jego ukochanym słowem staje się: ”nie” (staraj się malucha zrozumieć, nie dramatyzuj i nie reaguj przesadnie – musisz uzbroić się w cierpliwość, hołdować konsekwencji i zdrowemu rozsądkowi)



Źródło:
1. Murkoff H., Eisenberg A., Hathaway B.S.N., Drugi i trzeci rok życia dziecka, Poznań 2006
2. Choroby wieku rozwojowego A.Papierkowski
(2013-04-02 00:54:31) cytuj
  • żądna wiedzy
  • pomocna
  • aktywistka
  • blogerka
  • dokumentalistka
  • doświadczona
ewakamila95
Ewcia Twój maluszek się dobrze, nawet bardzo dobrze rozwija :)
Rozwój fizyczny:
• Dziecko chodzi niepewnie, ale samodzielnie (pozwól mu na tą radosną, choć jeszcze pełną upadków i niekontrolowanych hamowań naukę – zobacz, jaką radość sprawia mu ta niezależność)
Share on linkedin Share więcej
Share on facebook Share on twitter Share on email
Komentarze
Nasze ulubione

Kalendarz ciąży
Karmienie piersią
Nasze historie

15 miesiąc

Rozwój fizyczny:
• Dziecko chodzi niepewnie, ale samodzielnie (pozwól mu na tą radosną, choć jeszcze pełną upadków i niekontrolowanych hamowań naukę – zobacz, jaką radość sprawia mu ta niezależność)

• Raczkuje po schodach wchodząc tylko na górę (pamiętaj, że sztukę schodzenia maluch opanuje dopiero za kilka miesięcy, zatem drogę powrotną powinien pokonać z twoją dużą pomocą)

• Otwiera i zamyka pudełka i szuflady (zabezpiecz je zarówno pod względem bezpieczeństwa małych paluszków, jak i przyjrzyj się ich zawartości. Może warto udostępnić maluchowi zabezpieczoną przed zatrzaśnięciem szufladę z inspirującymi akcesoriami kuchennymi?)

Rozwój intelektualny:
• Gromadzi i rozrzuca różne przedmioty wokół siebie (pozwól maluchowi na ten twórczy bałagan, po skończonej zabawie razem możecie wszystko uporządkować – to doskonałe ćwiczenie małej motoryki)

• Buduje wieżę z 2 klocków (zobacz, z jaką radością dziecko buduje swą mini-budowlę, a z jaką pasją... ją burzy)

• Zaczyna używać słów dźwiękonaśladowczych np."miau" (pokazuj maluchowi zwierzątka – zarówno te spotkane na spacerach, jak i te w książeczkach, prezentuj ich werbalne umiejętności i zachęcaj smyka do powtarzania)

• Mówi ze zrozumieniem kilka słów dwusylabowych (mów do dziecka jak najwięcej, inicjuj wasze małe rozmowy, opowiadaj co widzisz, co robisz; pytaj, co widzi ono)

• Wykonuje proste polecenia (proś maluszka o pomoc – może uda mu się włożyć brudną koszulkę do pralki? )


• Wprawdzie po fakcie, niemniej najczęściej sygnalizuje swoje potrzeby fizjologiczne (choć na prawdziwą edukację nocniczkową jest zdecydowanie za wcześnie, nic nie stoi na przeszkodzie, by próbować smyka oswoić z nowym przyjacielem – niezwykle pomocny okazać się może atrakcyjny nocniczek)

• Dwoma rączkami, z coraz większą zręcznością (nie zakończył się jeszcze proces lateralizacji, czyli przewagi jednej strony ciała) zbiera z podłoża drobne przedmioty np. okruszki (rozsypuj na dywanie groch i poproś maluszka, by pod twoim czujnym okiem, próbował je zebrać z powrotem do pudełka)

• Jest bardzo ciekawskie i aktywne - wspina się, wchodzi, zagląda, dotyka, smakuje (pamiętaj o zabezpieczeniu ostrych kantów, wysoko ulokuj ukochaną porcelanę, a szkodliwe kwiaty podaruj sąsiadce)

• Doskonali się świadomość własnego ciała: dziecko zapytane o jakąś część ciała często umie wskazać swoje oko, nos czy rękę (bawcie się w pokazywanie części ciała zarówno na sobie, jak i na lalach czy postaciach w książeczkach, to naprawdę doskonała zabawa)

• Maluch nie umie jeszcze skupić się na jednej czynności, jego uwaga jest rozproszona (ale nie przejmuj się - mówi się, ze dziecko powinno umieć skoncentrować się na jednej czynności tyle minut, ile ma lat)

• Budzi się dziecięca kreatywność - smyk chętnie rysuje kredkami, a bazgranie staje się nowym hobby (ze względu na to, że dla dziecka nie ma znaczenia, czy rysuje po stole czy po kartce, zamiast nerwowo rozglądać się wokół w poszukiwaniu objawów talentu na ścianach, kup... zmywalne pisaki)

Rozwój społeczny:
• Wciąż faworyzuje matkę, dodatkowo często powraca lęk przed rozstaniem (jego największe nasilenie to 18-19 miesiąc), nadal najważniejsze jest przebywanie z mamą (spędzaj z dzieckiem jak najwięcej czasu, a kiedy wychodzisz z domu, nie wymykaj się ukradkiem, a uczciwie tłumacz, że wychodzisz, ale wrócisz po obiedzie)

• Jednak w tym samym czasie rodzi się pokusa samodzielnego zdobywania świata sprzeczna z potrzebą bliskości. Dziecko w tym wieku jest rozdarte między potrzebą niezależności a pragnieniem bezpieczeństwa, jakie znajduje u rodziców (zachęcaj malucha do samodzielności, do kontaktu z dzieciakami na podwórku, do małych wypraw do pobliskiego krzaczka – pokaż, że mu ufasz, wpajaj wiarę w siebie i swoje możliwości)

• Maluch odkrywa, że ucieczka przed rodzicami, hen przed siebie, jest fascynująca, toteż złości się, gdy się mu przeszkadza - dziecko ignoruje zakazy, testuje cierpliwość opiekunów, a jego ukochanym słowem staje się: ”nie” (staraj się malucha zrozumieć, nie dramatyzuj i nie reaguj przesadnie – musisz uzbroić się w cierpliwość, hołdować konsekwencji i zdrowemu rozsądkowi)



Źródło:
1. Murkoff H., Eisenberg A., Hathaway B.S.N., Drugi i trzeci rok życia dziecka, Poznań 2006
2. Choroby wieku rozwojowego A.Papierkowski
oj kochana, ja przecież wiem że on dobze się rozwija, pytam z czystej ciekawości :)

Podobne pytania