Skąd uzyskać pomoc na wynajem mieszkania? cheyenne |
2014-06-12 12:11
|
vote-up

Dobre pytanie

Słabe pytanie

Szczegóły
vote-down

Chodzi mi głównie o to aby uzyskać jakąś zapomogę comiesięczną bądx jednorazowa w celu rozpoczęcia wynajmu mieszkania. Sprawa ma się tak: mieszkamy u teściowej. Pół roku temu było jeszcze znośnie - była wredna i kąśliwa, ale dało się z nią wytrzymać. Dodam iż teściowa jest wdową od ponad dwóch lat. Dwa lata po smierci męża przyszło na nią załamanie nerwowe. U większości ludzi takie załamanie objawia się depresją i wszystkim, co z tą depresją związane. Tesciowa jest zdołowana, owszem, ale jest jeszcze bardziej wredna i kąśliwa niz kiedyś. Do tego od pół roku pije. Ostatnio dowiedziałąm się , że takie ekscesy z nadużywaniem alkoholu przez nią to nie pierwszy raz. Ponoć kiedyś tak chulałą, że było jeszcze gorzej jak teraz. Mój M nie powiedział mi o tym, że jego matka miała kiedyś problemy z alkoholem. Gdybym wiedziała, nie zamieszkałabym z alkoholiczką pod jednym dachem.

TAGI
Brak tagów, bądź pierwsza!

8

Odpowiedzi

(2014-06-12 12:14:25) cytuj
  • żądna wiedzy
  • pomocna
  • aktywistka
  • blogerka
  • dokumentalistka
  • doświadczona
ona
mozna uzyskiwać zapomogę od mopsu na czynsz ale musisz być zameldowana i duuuzo papierków z tym związanych , wątpie że się uda bo nikt nie chce meldować nikogo na wynajmie.
(2014-06-12 12:16:39) cytuj
  • żądna wiedzy
  • pomocna
  • aktywistka
  • blogerka
  • dokumentalistka
  • doświadczona
kaonn
Nie ma czegos takiego jak zapomoga na wynajem mieszkania:(( Ani comiesicznej ani jednorazowej niestety. Możesz sie ewentualnie starać o dodatek mieszkaniowy ale zeby go otrzymać musisz miec juz wynajęte mieszkanie.
(2014-06-12 12:18:31) cytuj
  • żądna wiedzy
  • pomocna
  • aktywistka
  • blogerka
  • dokumentalistka
  • doświadczona
kaonn
mozna uzyskiwać zapomogę od mopsu na czynsz ale musisz być zameldowana i duuuzo papierków z tym związanych , wątpie że się uda bo nikt nie chce meldować nikogo na wynajmie.
Do otrzyania dodatku mieszkaniowego w MOPSie (bo chyba o to Ci chodzi) wcale nie trzeba byc zameldowanym.
(2014-06-12 12:21:07) cytuj
  • żądna wiedzy
  • pomocna
  • aktywistka
  • blogerka
  • dokumentalistka
  • doświadczona
ona
mozna uzyskiwać zapomogę od mopsu na czynsz ale musisz być zameldowana i duuuzo papierków z tym związanych , wątpie że się uda bo nikt nie chce meldować nikogo na wynajmie.
Do otrzyania dodatku mieszkaniowego w MOPSie (bo chyba o to Ci chodzi) wcale nie trzeba byc zameldowanym.
a mi powiedziano że trzeba byc zameldowanym bo sama sie tym interesowałam. wiec teraz juz nic nie rozumiem. ok 900 zł na osobe nie moze przekraczać choć dokładnej kwoty Ci nie podam.
(2014-06-12 12:22:20) cytuj
  • żądna wiedzy
  • pomocna
  • aktywistka
  • blogerka
  • dokumentalistka
  • doświadczona
ona
I. Wymagane dokumenty




1. wniosek o przyznanie dodatku mieszkaniowego potwierdzony przez zarządcę lub osobę uprawnioną do pobierania należności za lokal mieszkalny z podaniem numeru konta (Patrz załącznik)


2. dokumenty potwierdzające wielkość powierzchni użytkowej i stan wyposażenia technicznego budynku w przypadku, gdy wniosek składa właściciel domu jednorodzinnego,


3. w przypadku, gdy wniosek składa podnajemca należy przedstawić umowę podnajmu, w obecności pracownika działu podnajemca i najemca składają podpisy na wniosku,


4. ponadto najemca winien odprowadzać podatek z tytułu podnajmu


5. deklaracja o wysokości dochodów z ostatnich 3 miesięcy jakie strona składa w obecności pracownika. Za dochód uważa się wszelkie przychody po odliczeniu kosztów ich uzyskania oraz po odliczeniu składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, określonych w przepisach o systemie ubezpieczeń społecznych, chyba, że zostały już zaliczone do kosztów uzyskania przychodu. Do dochodu nie wlicza się świadczeń pomocy materialnej dla uczniów, dodatków dla sierot zupełnych, jednorazowych zapomóg z tytułu urodzenia się dziecka, dodatku z tytułu urodzenia dziecka, pomocy w zakresie dożywiania, zasiłków pielęgnacyjnych, zasiłków okresowych z pomocy społecznej, jednorazowych świadczeń pieniężnych i świadczeń w naturze z pomocy społecznej, dodatku mieszkaniowego oraz zapomogi pieniężnej, o której mowa w przepisach o zapomodze pieniężnej dla niektórych emerytów, rencistów i osób pobierających świadczenie przedemerytalne albo zasiłek przedemerytalny w 2007 roku.


6. Zgodnie z uchwałą Naczelnego Sądu Administracyjnego (I OPS 8/09) z dnia 10 grudnia 2009 r. do dochodu gospodarstwa domowego, o którym mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 21 czerwca o dodatkach mieszkaniowych, nie będzie wliczany dodatek pielęgnacyjny określony w art. 75 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych ( t.j. z 2009r. Dz. U. Nr 153, poz.1227 z późn.zm.)


II. Opłaty


- brak




III. Termin udzielenia odpowiedzi



- do 1 miesiąca a sprawy szczególnie skomplikowane nie później niż w ciągu 2 miesięcy





IV. Jednostka odpowiedzialna







Ośrodek Pomocy Społecznej, Dział Dodatków Mieszkaniowych, 47-400 Racibórz ul. M.C.Skłodowskiej 5


V. Tryb odwoławczy

Odwołanie wnosi się w ciągu 14 dni od otrzymania decyzji do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Katowicach za pośrednictwem Dyrektora Ośrodka Pomocy Społecznej w Raciborzu. Odwołanie należy złożyć w Dziale Dodatków Mieszkaniowych.




VI. Inne informacje

- dodatek mieszkaniowy przyznaje się na okres 6 miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po dniu złożenia wniosku,


- w celu zachowania ciągłości dodatku mieszkaniowego wniosek należy złożyć w miesiącu w którym kończy się dotacja,


- dodatek mieszkaniowy przysługuje:



najemcom oraz podnajemcom lokali mieszkalnych,

osobom mieszkającym w lokalach mieszkalnych, do których przysługuje im spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego

osobom mieszkającym w lokalach mieszkalnych znajdujących się w budynkach stanowiących ich własność i właścicielom samodzielnych lokali mieszkalnych,

innym osobom mającym tytuł prawny do zajmowanego lokalu mieszkalnego i ponoszącym wydatki związane z jego zajmowaniem,

osobom zajmującym lokal mieszkalny bez tytułu prawnego, oczekującym na przysługujący im lokal zamienny lub socjalny,


- średni miesięczny dochód brutto pomniejszony o koszty uzyskania przychodu i składki na ubezpieczenia społeczne na jednego członka gospodarstwa w okresie pełnych trzech miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku o przyznanie dodatku mieszkaniowego nie przekracza :



125% wartości najniższej emerytury na osobę w rodzinie tj. 1.055,56 zł

175% wartości najniższej emerytury na osobę samotną tj. 1.477,79 zł


Wartość najniższej emerytury obowiązująca od dnia 01.03.2014 r. wynosi 844,45 zł


1. wydatki na normatywną powierzchnię użytkową zajmowanego lokalu nie powinny być mniejsze od wydatków poniesionych przez osobę otrzymującą dodatek:



15% dochodów gospodarstwa-w gospodarstwie jednoosobowym

12% dochodów gospodarstwa-w gospodarstwie 2-4 osobowym

10% dochodów gospodarstwa- w gospodarstwie 5-osobowym i większym,


2. jeżeli średni miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego jest równy lub wyższy niż 1.454,51 zł (175% emerytury) w gospodarstwie jednoosobowym i 1038,92 zł (125% emerytury) w gospodarstwie wieloosobowym wówczas dla celów obliczenia dodatku przyjmuje się wydatki poniesione przez osobę otrzymującą dodatek w wysokości:



20% dochodów gospodarstwa-w gospodarstwie jednoosobowym

15% dochodów gospodarstwa-w gospodarstwie 2-4 osobowym

12% dochodów gospodarstwa- w gospodarstwie 5-osobowym i większym,


3. nie przyznaje się dodatku jeżeli jego kwota byłaby niższa niż 2% najniższej emerytury w dniu wydania decyzji,


4. normatywna powierzchnia użytkowa lokalu mieszkalnego lub budynku mieszkalnego w którym znajduje się tylko jeden lokal mieszkalny (dom jednorodzinny), zwana dalej ,,normatywną powierzchnią'', w przeliczeniu na liczbę członków gospodarstwa domowego nie może przekroczyć:



dla jednej osoby 35m2 + 30%=45,5m²,

dla 2 osób 40m2+30%=52,0m²,

dla 3 osób 45m2+30%=58,5m²,

dla 4 osób 55m2+30%=71.5m²,

dla 5 osób 65m2+30%=84.5m²,

dla 6 osób 70m2+30%=91,0m²,

w razie zamieszkania w lokalu mieszkalnym większej liczby osób dla każdej kolejnej osoby zwiększa się normatywną powierzchnię tego lokalu o 5m²,


5. dodatek mieszkaniowy przysługuje, gdy powierzchnia użytkowa lokalu mieszkalnego nie przekracza normatywnej powierzchni o więcej niż:



30% albo

50% pod warunkiem, że udział powierzchni pokoi i kuchni w powierzchni użytkowej tego lokalu nie przekracza 60%


Normatywną powierzchnię powiększa się o 15 m² - jeżeli w lokalu mieszkalnym zamieszkuje osoba niepełnosprawna poruszająca się na wózku lub osoba niepełnosprawna , której niepełnosprawność wymaga zamieszkiwania w oddzielnym pokoju. O wymogu zamieszkiwania w oddzielnym pokoju orzekają powiatowe zespoły do spraw orzekania o niepełnosprawności , o których mowa w ustawie z dnia 27.08.1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (t.j. z 2010r. Dz. U. Nr 214, poz.1407 z późn. zm). Do osób niepełnosprawnych, które legitymują się orzeczeniem zespołu do spraw orzekania o stopniu niepełnosprawności wydanym przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 08.10.2004r. o zmianie ustawy o dodatkach mieszkaniowych ( Dz. U. Nr 240, poz. 2406) oraz osób legitymujących się orzeczeniami o niepełnosprawności - Ustawa z dnia 27.08.1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych ( t.j. z 2010r. Dz. U. Nr 214, poz. 1407 z późn. zm) konieczność zamieszkiwania w oddzielnym pokoju może być udokumentowana w szczególności zaświadczeniem lekarskim lub opinią biegłego.


6. w przypadku najmu lub podnajmu części lokalu mieszkalnego za powierzchnię użytkową lokalu mieszkalnego lub części tego lokalu zajmowanego przez gospodarstwo domowe najemcy lub podnajemcy uważa się powierzchnię zajmowanych pokoi, wynikającą z umowy najmu lub podnajmu, oraz część powierzchni kuchni, łazienki, korytarzy i innych pomieszczeń wspólnych znajdujących się w tym lokalu odpowiadającą stosunkowi liczby członków gospodarstwa domowego najemy lub podnajemcy do liczby osób zajmujących cały lokal. Za powierzchnię użytkową lokalu mieszkalnego zamieszkiwaną przez wynajmującego uważa się powierzchnię pokoi zajmowanych przez gospodarstwo domowe wynajmującego oraz część powierzchni kuchni, łazienki, korytarzy i innych powierzchni wspólnych wchodzących w skład tego lokalu, odpowiadającą stosunkowi liczby członków gospodarstwa domowego wynajmującego do liczby osób zajmujących cały lokal,


7. Prezydent odmawia przyznania dodatku mieszkaniowego jeżeli w wyniku przeprowadzenia wywiadu środowiskowego ustali, że występuje rażąca dysproporcja pomiędzy niskimi dochodami wykazanymi w złożonej deklaracji a faktycznym stanem majątkowym wnioskodawcy, wskazującym, że jest on w stanie uiścić wydatki związane z zajmowaniem lokalu, wykorzystując własne środki i posiadane zasoby, lub faktycznie liczba wspólnie stale zamieszkujących i posiadających z wnioskodawcą jest mniejsza niż wykazana w deklaracji,


8. dodatku mieszkaniowego nie przyznaje się, jeżeli jego kwota byłaby niższa niż 2% kwoty najniższej emerytury, czyli 16,89 zł


9. podanie danych określonych wnioskiem jest obowiązkowe, dane nie będą udostępniane osobom trzecim, brak podania danych spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpoznania.

(2014-06-12 13:54:58) cytuj
  • żądna wiedzy
  • pomocna
  • aktywistka
  • blogerka
  • dokumentalistka
  • doświadczona
kaonn
I. Wymagane dokumenty




1. wniosek o przyznanie dodatku mieszkaniowego potwierdzony przez zarządcę lub osobę uprawnioną do pobierania należności za lokal mieszkalny z podaniem numeru konta (Patrz załącznik)


2. dokumenty potwierdzające wielkość powierzchni użytkowej i stan wyposażenia technicznego budynku w przypadku, gdy wniosek składa właściciel domu jednorodzinnego,


3. w przypadku, gdy wniosek składa podnajemca należy przedstawić umowę podnajmu, w obecności pracownika działu podnajemca i najemca składają podpisy na wniosku,


4. ponadto najemca winien odprowadzać podatek z tytułu podnajmu


5. deklaracja o wysokości dochodów z ostatnich 3 miesięcy jakie strona składa w obecności pracownika. Za dochód uważa się wszelkie przychody po odliczeniu kosztów ich uzyskania oraz po odliczeniu składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, określonych w przepisach o systemie ubezpieczeń społecznych, chyba, że zostały już zaliczone do kosztów uzyskania przychodu. Do dochodu nie wlicza się świadczeń pomocy materialnej dla uczniów, dodatków dla sierot zupełnych, jednorazowych zapomóg z tytułu urodzenia się dziecka, dodatku z tytułu urodzenia dziecka, pomocy w zakresie dożywiania, zasiłków pielęgnacyjnych, zasiłków okresowych z pomocy społecznej, jednorazowych świadczeń pieniężnych i świadczeń w naturze z pomocy społecznej, dodatku mieszkaniowego oraz zapomogi pieniężnej, o której mowa w przepisach o zapomodze pieniężnej dla niektórych emerytów, rencistów i osób pobierających świadczenie przedemerytalne albo zasiłek przedemerytalny w 2007 roku.


6. Zgodnie z uchwałą Naczelnego Sądu Administracyjnego (I OPS 8/09) z dnia 10 grudnia 2009 r. do dochodu gospodarstwa domowego, o którym mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 21 czerwca o dodatkach mieszkaniowych, nie będzie wliczany dodatek pielęgnacyjny określony w art. 75 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych ( t.j. z 2009r. Dz. U. Nr 153, poz.1227 z późn.zm.)


II. Opłaty


- brak




III. Termin udzielenia odpowiedzi



- do 1 miesiąca a sprawy szczególnie skomplikowane nie później niż w ciągu 2 miesięcy





IV. Jednostka odpowiedzialna







Ośrodek Pomocy Społecznej, Dział Dodatków Mieszkaniowych, 47-400 Racibórz ul. M.C.Skłodowskiej 5


V. Tryb odwoławczy

Odwołanie wnosi się w ciągu 14 dni od otrzymania decyzji do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Katowicach za pośrednictwem Dyrektora Ośrodka Pomocy Społecznej w Raciborzu. Odwołanie należy złożyć w Dziale Dodatków Mieszkaniowych.




VI. Inne informacje

- dodatek mieszkaniowy przyznaje się na okres 6 miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po dniu złożenia wniosku,


- w celu zachowania ciągłości dodatku mieszkaniowego wniosek należy złożyć w miesiącu w którym kończy się dotacja,


- dodatek mieszkaniowy przysługuje:



najemcom oraz podnajemcom lokali mieszkalnych,

osobom mieszkającym w lokalach mieszkalnych, do których przysługuje im spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego

osobom mieszkającym w lokalach mieszkalnych znajdujących się w budynkach stanowiących ich własność i właścicielom samodzielnych lokali mieszkalnych,

innym osobom mającym tytuł prawny do zajmowanego lokalu mieszkalnego i ponoszącym wydatki związane z jego zajmowaniem,

osobom zajmującym lokal mieszkalny bez tytułu prawnego, oczekującym na przysługujący im lokal zamienny lub socjalny,


- średni miesięczny dochód brutto pomniejszony o koszty uzyskania przychodu i składki na ubezpieczenia społeczne na jednego członka gospodarstwa w okresie pełnych trzech miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku o przyznanie dodatku mieszkaniowego nie przekracza :



125% wartości najniższej emerytury na osobę w rodzinie tj. 1.055,56 zł

175% wartości najniższej emerytury na osobę samotną tj. 1.477,79 zł


Wartość najniższej emerytury obowiązująca od dnia 01.03.2014 r. wynosi 844,45 zł


1. wydatki na normatywną powierzchnię użytkową zajmowanego lokalu nie powinny być mniejsze od wydatków poniesionych przez osobę otrzymującą dodatek:



15% dochodów gospodarstwa-w gospodarstwie jednoosobowym

12% dochodów gospodarstwa-w gospodarstwie 2-4 osobowym

10% dochodów gospodarstwa- w gospodarstwie 5-osobowym i większym,


2. jeżeli średni miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego jest równy lub wyższy niż 1.454,51 zł (175% emerytury) w gospodarstwie jednoosobowym i 1038,92 zł (125% emerytury) w gospodarstwie wieloosobowym wówczas dla celów obliczenia dodatku przyjmuje się wydatki poniesione przez osobę otrzymującą dodatek w wysokości:



20% dochodów gospodarstwa-w gospodarstwie jednoosobowym

15% dochodów gospodarstwa-w gospodarstwie 2-4 osobowym

12% dochodów gospodarstwa- w gospodarstwie 5-osobowym i większym,


3. nie przyznaje się dodatku jeżeli jego kwota byłaby niższa niż 2% najniższej emerytury w dniu wydania decyzji,


4. normatywna powierzchnia użytkowa lokalu mieszkalnego lub budynku mieszkalnego w którym znajduje się tylko jeden lokal mieszkalny (dom jednorodzinny), zwana dalej ,,normatywną powierzchnią'', w przeliczeniu na liczbę członków gospodarstwa domowego nie może przekroczyć:



dla jednej osoby 35m2 + 30%=45,5m²,

dla 2 osób 40m2+30%=52,0m²,

dla 3 osób 45m2+30%=58,5m²,

dla 4 osób 55m2+30%=71.5m²,

dla 5 osób 65m2+30%=84.5m²,

dla 6 osób 70m2+30%=91,0m²,

w razie zamieszkania w lokalu mieszkalnym większej liczby osób dla każdej kolejnej osoby zwiększa się normatywną powierzchnię tego lokalu o 5m²,


5. dodatek mieszkaniowy przysługuje, gdy powierzchnia użytkowa lokalu mieszkalnego nie przekracza normatywnej powierzchni o więcej niż:



30% albo

50% pod warunkiem, że udział powierzchni pokoi i kuchni w powierzchni użytkowej tego lokalu nie przekracza 60%


Normatywną powierzchnię powiększa się o 15 m² - jeżeli w lokalu mieszkalnym zamieszkuje osoba niepełnosprawna poruszająca się na wózku lub osoba niepełnosprawna , której niepełnosprawność wymaga zamieszkiwania w oddzielnym pokoju. O wymogu zamieszkiwania w oddzielnym pokoju orzekają powiatowe zespoły do spraw orzekania o niepełnosprawności , o których mowa w ustawie z dnia 27.08.1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (t.j. z 2010r. Dz. U. Nr 214, poz.1407 z późn. zm). Do osób niepełnosprawnych, które legitymują się orzeczeniem zespołu do spraw orzekania o stopniu niepełnosprawności wydanym przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 08.10.2004r. o zmianie ustawy o dodatkach mieszkaniowych ( Dz. U. Nr 240, poz. 2406) oraz osób legitymujących się orzeczeniami o niepełnosprawności - Ustawa z dnia 27.08.1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych ( t.j. z 2010r. Dz. U. Nr 214, poz. 1407 z późn. zm) konieczność zamieszkiwania w oddzielnym pokoju może być udokumentowana w szczególności zaświadczeniem lekarskim lub opinią biegłego.


6. w przypadku najmu lub podnajmu części lokalu mieszkalnego za powierzchnię użytkową lokalu mieszkalnego lub części tego lokalu zajmowanego przez gospodarstwo domowe najemcy lub podnajemcy uważa się powierzchnię zajmowanych pokoi, wynikającą z umowy najmu lub podnajmu, oraz część powierzchni kuchni, łazienki, korytarzy i innych pomieszczeń wspólnych znajdujących się w tym lokalu odpowiadającą stosunkowi liczby członków gospodarstwa domowego najemy lub podnajemcy do liczby osób zajmujących cały lokal. Za powierzchnię użytkową lokalu mieszkalnego zamieszkiwaną przez wynajmującego uważa się powierzchnię pokoi zajmowanych przez gospodarstwo domowe wynajmującego oraz część powierzchni kuchni, łazienki, korytarzy i innych powierzchni wspólnych wchodzących w skład tego lokalu, odpowiadającą stosunkowi liczby członków gospodarstwa domowego wynajmującego do liczby osób zajmujących cały lokal,


7. Prezydent odmawia przyznania dodatku mieszkaniowego jeżeli w wyniku przeprowadzenia wywiadu środowiskowego ustali, że występuje rażąca dysproporcja pomiędzy niskimi dochodami wykazanymi w złożonej deklaracji a faktycznym stanem majątkowym wnioskodawcy, wskazującym, że jest on w stanie uiścić wydatki związane z zajmowaniem lokalu, wykorzystując własne środki i posiadane zasoby, lub faktycznie liczba wspólnie stale zamieszkujących i posiadających z wnioskodawcą jest mniejsza niż wykazana w deklaracji,


8. dodatku mieszkaniowego nie przyznaje się, jeżeli jego kwota byłaby niższa niż 2% kwoty najniższej emerytury, czyli 16,89 zł


9. podanie danych określonych wnioskiem jest obowiązkowe, dane nie będą udostępniane osobom trzecim, brak podania danych spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpoznania.

Jeśli chodzi o te formułki to akurat ja znam je na pamięć bo pracuję w dziale dodatków mieszkaniowych:)) A w którym miejscu wg. ciebie jest napisane, że trzeba posiadac meldunek? Bo ja nic takiego nie widzę:))I powtarza po raz kolejny, że nie jest on do niczego wymagany.

Podobne pytania