Odpowiedzi
Córka mojej koleżanki w pażdzierniku skończyła dwa latka, czyli ma teraz 27 miesięcy i jeszcze nic nie mówi! Nic a nic! Tylko 'po swojemu'. Chodzić też zaczęła pózno, bo miała prawie dwa lata, ale to było tak z dnia na dzień,po prostu wstała i poszła;)
Pamiętaj że każde dziecko jest inne i inaczej się rozwija;)
tak zgodnie z rozwojem mowy dziecka to do 1 roku życia u dziecka powinny wykształcić się dwuwargowe głoski czyli p.b.m ( powinno mówić takie proste słowa papa, am, baba) w okresie 1-2l. powinny wykształcić się ś.ź.ć.dź). Twój syn powinien już mowić proste słowa, a nawet nie złożone zdania... Może być wiele przyczyn tego, że nie mówi np. zaburzony słuch, ale nie martw się tylko idź do dobrego logopedy jeśli będzie naprawdę dobry powinien zdiagnozować przyczyny opóźnienia rozwoju mowy i zareagować w dobrym momencie:)
Uwielbiam kiedy ktoś podaje jakieś drastyczne przyczyny (nie adekwatne do rzeczywistości), a na koniec mówi "nie martw się".Nie masz się czym przejmować, problemem może być wtedy (ale nadal nie musi)kiedy dziecko skończy 36mcy i nie będzie mówiło.Moj syn po raz pierwszy powiedział "mama" około 18mca życia, w chwili obecnej ma 26mcy i tak naprawdę dopiero zaczął rozwijać swoje umiejętność mowy.
Nie można sztywno sugerować się podręcznikami bo wytyczne są tylko wytycznymi i nigdy w życiu nie spotkałam się z tym, ze dziecko MUSI już cokolwiek mówić do pierwszego roku życia, co więcej nigdy nie słyszałam, ze powinno, ale ze może to i owszem (może nie równa się musi).U nas sytuacja jest tego typu, ze dziecko wychowywane jest w rodzinie wielojęzycznej, nie ma problemu z komunikacja, ale z racji ilości języków, później zaczyna mówić, co nie znaczy,ze nie rozumie bo zapewniam, ze rozumie doskonale. Jednak dokładnie to samo może dziać się u dziecka, które słyszy tylko jeden język, ono doskonale może rozumieć, ale nie być jeszcze gotowym na mówienie.Każde dziecko ma swoje tempo rozwojowe, zapewniam cie,ze 22mce to jeszcze żaden problem.Po za tym może być tak,ze teraz nie mówi nic, a jak zacznie, zacznie mówić znacznie więcej i wyraźniej niż dzieci, które zaczęły mówić wcześnie.