2012-06-21 21:18
|
Orientujecie się może, jak to jest ze zgłoszeniem macierzyńskiego u pracodawcy? Jest do tego jakiś wniosek specjalny, czy wystarczy, jak mąż zawiezie akt urodzenia dziecka i od tego dnia będzie liczony urlop macierzyński a L4 przerwane? Wiem, że o ten dodatkowy macierzyński trzeba wnioskować, ale jak to jest z tym podstawowym?
TAGI
Brak tagów, bądź pierwsza!
Odpowiedzi
Do Pani obowiązków należy poinformowanie zakładu pracy o przyczynie nieobecności, czyli o odbytym porodzie, najpóźniej w drugim dniu swojej nieobecności (§ 2 ust. 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 15 maja 1996 r. w sprawie sposobu usprawiedliwiania nieobecności w pracy oraz udzielania pracownikom zwolnień od pracy). Może to Pani uczynić osobiście bądź poprzez męża (ojca) dziecka lub inną osobę uprawnioną. Nie jest konieczne złożenie wniosku o urlop macierzyński (o ile nie wnioskuje Pani o udzielenie go przed planowanym terminem porodu), gdyż urlop rozpocznie się w dniu porodu.
Jednak samo rozpoczęcie urlopu macierzyńskiego i informacja o odbytym porodzie nie wystarczą, aby płatnik, czyli zakład pracy lub ZUS, wypłacił zasiłek macierzyński. Zasiłek ten wypłacony zostanie dopiero po otrzymaniu dokumentów poświadczających datę odbytego porodu (art. 53 ust. 2 ustawy z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa, dalej zwaną „ustawą zasiłkową”). W tym celu należy przedłożyć w zakładzie pracy skrócony odpis aktu urodzenia dziecka. Nawet jeśli płatnikiem jest ZUS, dokument należy dostarczyć do zakładu pracy, który wraz z pozostałymi dokumentami (w tym wypełnionym drukiem ZUS Z-3 oraz oświadczeniem pracodawcy o udzielonym urlopie macierzyńskim) przekaże całość do ZUS-u.
http://prawo-pracy.pl/urlop_macierzynski_jak_go_otrzymac__jakie_dokumenty_dostarczyc_pracodawcy_-p-782.html